Jak zvládnout vánoční svátky bez vyčítání si jídla a stresu

beFit-SMALLPři pohledu z okna to zatím příliš nevypadá, ale ať chceme či nechceme, čas Adventu a Vánoc se nezadržitelně blíží. Svátky klidu a pohody. Toto období, jevící se na první pohled jako velice příjemné a krásné, s sebou ovšem v dnešní době nese spíše velkou dávku stresu, shonu a netradičního režimu našeho obvyklého životního stylu.  Předvánoční úklid, shánění dárků, pracovní uzávěrky, s nimi ruku v ruce vánoční večírky s bohatými rauty, pečení cukroví a vánočky, příprava štědrovečerní tabule…

No, dá se to vše vůbec ve zdraví přežít?  Jistě by byla obrovská škoda, kdyby nám vánoční svátky na místo klidu a pohody přinesly jen stres a obavy o udržení si své štíhlé linie.

Zdravý životní styl a Vánoce. Jak vše skloubit dohromady?

Žít v duchu zdravého životního stylu neznamená ignorovat a schovávat se před záležitostmi, které jsou tradiční a příjemné, i když jsou jejich součástí „hříšná“ lákadla. Ba naopak! Je potřeba se naučit tyto události prožívat a trávit je radostně. Vždyť nedílnou složkou zdravého životního stylu je také psychická pohoda a odpočinek.  Stačí pár drobných změn, které ani nemusíme pociťovat jako omezující, a výčitky svědomí nebudou mít šanci.

… A když sní se co je v míse, televizor pustíme, v jizbě dusné všechno usne k blaženosti mé.  Jóóó, Vánoce, Vánoce přicházejí… A s nimi i noční můra o tom, že pod stromečkem nenajdeme pouze dárečky, ale i pár kilo navíc. Úryvek ze známé koledy velice výstižně popisuje prožívání svátků vánočních. Vánoce jsou již od pradávna nejen svátky narození Krista, ale i svátky hodování. Odevšad na nás číhají kalorické bomby a nepřátelé linie. Co ale s nimi?

Vánoce s ovesnými vločkami, jogurtem a dušenou rýží jsou sice velice zdravé, nejsem si ovšem jistá, zda bych je i nadále nazývala svátky klidu a pohody a zda bych se na ně ještě někdy v životě těšila.  Vánoce jsou výjimečné a chuťové rozkoše k nim přeci patří. Zde už je jen na zvážení každého, do jaké míry jsou pro nás tyto tradiční požitky důležité, a zdali jsme schopni lehce uhnout z oné tradiční cesty, nýbrž přitom ji zcela neopustit.

Jak si udělat „zdravější“ Vánoce?

Opravdu potřebujeme k prožití příjemných vánočních svátků deset kilo vanilkových rohlíčků a patnáct kilo vosích hnízd? Zkuste mít jen tolik cukroví, aby bylo skutečně vzácné a jeho konzumace se po pár dnech nestala povinností. Jen si dobře vzpomeňte, kolik Vám ho každý rok zbývá – cukroví nikdo nechce po třech dnech ani vidět.

Zamyslete se také, zda by receptury nešly maličko upravit. Například použitím celozrnné mouky, která dodá pečivu zajímavou karamelovou chuť a přinese také vitamíny a minerály. Navíc pokud z každého receptu uberete množství cukru nebo cukr nahradíte medem, zaručuji, že to na kvalitě nic nezmění.

Zdravější může být i štědrovečerní menu

K zdravější podobě si můžeme upravit i menu štědrovečerní. Ryba a salát z brambor a zeleniny. To zní zdravě, že? Tak to pojďme skutečně zdravěji připravit. Rybu můžeme zkusit upéct v troubě či lehce orestovat na pánvi s kapkou oleje. Anebo zkuste udělat obě dvě varianty – smaženou i pečenou, alespoň máte u večeře, co porovnávat. Tím se přeci „svět nezboří“.

Pokud v salátu nahradíme část (nebo klidně celou) majonézy jogurtem (i smetanovějším), připravíme tak vynikající a velice zdravou přílohu. Měli bychom totiž pojmout štědrovečerní večeři jako degustační menu namísto závodu, kdo sní víc. A taková svižná odpolední procházka před svátečním večerem má také něco do sebe. Večeře Vám pak bude chutnat úplně jinak.

 Jsou to přeci Vánoce!

Pokud se až doposud snažíte žít zdravě, jíte vyváženě a máte dostatek zdravého pohybu, malý prohřešek si můžete s klidným svědomím dovolit. Kdy jindy přeci než na Vánoce. Pokud se kromě pár kousků cukroví či nějaké té slané dobroty neodchýlíte příliš od dosavadního režimu, nehrozí Vám žádné tragické následky. Po skončení svátků budete zpět ve svém dosavadním stravovacím režimu a své formě.

Každou vánoční dobrotu si dejte s klidným svědomím a nevyčítejte si to. Nemá smysl se okamžitě vážit a přeměřovat obvod pasu. Takovýto stres dokáže napáchat více škody, než samotný kousek cukroví.  Pořád ale mějte na paměti základní myšlenku, že Vánoce nejsou jen o jídle, ale o pohodě, rodině, atmosféře… A ne o přejídání se do bezvědomí. Pokud toto budete respektovat, pak máte vyhráno.

Autor: Poradkyně pro výživu a zdravý životní styl, Mgr. Petra Váchová, Zdroj: red.

Odpovědět

*