Jaké vitaminy jsou pro tělo velmi důležité?

Bez vitaminů si jednoduše nelze představit život. Pomocí nich jsou stimulovány metabolické procesy, přeměňují potravu na energii a také urychlují biologické funkce. Tvoří krev, kůži a kosti, zbavují tělo toxických látek, uvolňují energii, umožňují rozmnožování a prodlužují délku života.

Základní potřebná dávka vitaminů a minerálů není pro každého stejná, liší se podle věku, pohlaví a fyzické zátěže, životního stylu a rychlosti metabolismu. Dá se to různě vypočítat, ale nejsnadnějším pravidlem je řídit se zdravým rozumem a jíst od všeho něco.  Které že jsou ty nejdůležitější?

Vitamin A 

Kde ho najdeme? Pravý vitamin A  se nachází v živočišných produktech, jako je rybí tuk a játra. Vitamin A se dále nachází v zelenině ve formě karotenu, což je provitamin A, ze kterého je vitamin A tvořen. Hojnost karotenu je v kořenové zelenině, především v karotce, listové zelenině (špenát, kapusta) a žlutém ovoci, především v cukrovém meloun.

K čemu je dobrý? Vitamin A pomáhá léčit rýmu a infekce, především sliznic očí, nosu, krku, plic a močového měchýře. Dále je důležitý pro zdravou pokožku, při prevenci proti akné, zánětu kůže a ledvinových  kamenů. Noční vidění je zcela závislé na vitaminu A.

Jak poznáme jeho nedostatek? Běžným příznakem jsou červené, svědící oči. Dále pak šeroslepost, špatné vidění za zhoršených světelných podmínek a přecitlivělost  na ostré světlo. Dalším příznakem je suchá a tvrdá kůže, náchylnost k rýmám a infekcím, popraskaná zubní sklovina, ledvinové kameny, alergie.

 

Vitamin B

Kde ho najdeme? Pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, játra, ledviny, melasa, zelí, mléko  a vejce.

K čemu je dobrý? Pomáhá  k posílení celého nervového systému. Lidé, kteří jsou vystaveni nadměrnému stresu, ať už fyzickému nebo psychickému by měli zvýšit konzumaci jater a pivovarských kvasnic. B vitaminy pomohou lidem se špatným trávením, malou chutí k jídlu, zácpou, slabostí, chudokrevností a migrénami. Některé B vitaminy mohou zpomalit šedivění vlasů.

Jak poznáme jeho nedostatek? Pokud nemáme v těle dostatek B vitaminů, dochází k nedokonalému spalování uhlovodanů, což má za následek nervozitu, zácpu, malátnost a špatné trávení. Mnoho z těchto vitaminů ovlivňuje různé pochody v játrech, očích, kůži a vlasech.

 

Vitamin D

Kde ho najdeme? Rybí tuk, sardinky, sledi, losos, tuňák a vitaminem D obohacené mléko.

K čemu je dobrý? Pomáhá při vstřebávání vápníku a fosforu, které jsou důležité pro zdravé a silné zuby a kosti. U dětí zabraňuje vzniku křivice. Tato nemoc je již od středověku léčena olejem z tresčích jater, který je bohatý vitamin D. Dále pomáhá zachovávat zdravý nervový systém a úměrnou srážlivost krve.

Jak poznáme jeho nedostatek? Měkké a porézní zuby a kosti, což vede ke vzniku křivice  a k úbytku zubů, zvýšená únavnost a revmatismus.

 

Zdroj: red.

 

Odpovědět

*