Léto je zde. Profesionálka radí, jak ho přežít bez nadbytečných kil

270611_ovocePřed létem lidé v houfech navštěvují fitness centra, aby vypadali v plavkách dobře. Přes léto je v posilovnách spíše volno, avšak na podzim se všichni zase rychle vracejí, aby shodili přibrané kilogramy. Jak zabránit letním kilům navíc? To nám radí trenérka z BeFit energy klubu, Kateřina Molnárová.

Přibývá s blížícím se létem lidí ve fitness klubu, nebo naopak ubývá?

Již s příchodem jara a prosluněnými teplejšími dny návštěvníků ve fitness centrech a klubech obvykle ubývá, ač se tento fakt může zdát paradoxní, jelikož kdy jindy bychom měli „ladit formu“ do plavek a snažit se dohnat to, co jsme doposud nestihli. Samozřejmě lidé v tuto dobu oprašují kola, brusle a vybíhají do přírody. Dostatek kyslíku, pár slunečních paprsků, kterých jsme měli přes zimu málo a závan čerstvého jara – to všechno nás tolik láká ven! Otázkou zůstává, kolik těch ztracených klientů skutečně sportuje a kolik jich chodí jen na zmrzlinu 🙂

Jaká je tedy úspěšnost, že pokud vynechají lidé přes léto fitko, dodrží sport i venku?

Každý člověk je svým způsobem jedinečný, proto těžko říci, kolik lidí skutečně své slovo dodrží a cvičí venku. Osobně si však myslím, že jich zas tolik nebude, protože sport rozhodně není v parných letních dnech lákavější než koupaliště, opalování a vychlazené drinky. Návštěvníky fitness bych obecně rozdělila na dvě skupiny. Každý by měl sám zvážit, zda je typ člověka, který rád sportuje kdykoli, jakkoli a s kýmkoli (v tomto případě jsou lidé opravdu aktivní raději venku), nebo spíše jedinec, na kterého platí jedině motivace a bič. Pokud jsem typ člověka, který v létě mnohokrát polevil, je pravděpodobné, že letos podlehnu zas.

Daleko jednodušší je v tomto případě zůstat u zajetého stereotypu a navštěvovat fitness centrum či klub i v létě. Navíc i „fitko“ má v létě spoustu výhod (méně lidí, klimatizovaný prostor pro podání maximálních výkonů, efektivní silový trénink, kvalitní doplňky stravy, osvěžující nápoje aj.). Nejjednodušší cesta je tedy rozhodně neměnit své dosavadní návyky – zůstat u pravidelné vyvážené stravy, „krabičkování“, malých porcí a dostatečného pohybu.

Jaký je tvůj názor na rychlé hubnutí do plavek během dvou týdnů? Lze to, když někdo potřebuje?

Když se bude člověk trápit hlady, za dva týdny pár kilo zpravidla shodí. Hladověním ovšem jedinci ubývá svalová hmota, tuk zůstává a metabolismus se zpomaluje. Následně (obvykle ještě v létě) se dostavuje dobře známý jojo efekt. Zdravá a efektivní cesta hubnutí je bohužel běh na dlouhou trať, protože ať chceme nebo ne, představuje životní styl. Člověk musí být prostě trpělivý a rozhodně začít včas. Ne nadarmo se říká, že v létě se ukáže, co jsi dělal v zimě. Navíc každý by se měl hýbat a pečovat o své zdraví celoročně, nejenom na podzim a v zimě.

Připravujete nějaké speciální letní členství?

Ano, připravujeme letní členství bez závazku na studiové lekce i do posilovny. Zároveň chystáme mega akci pro „ranní ptáčata“. Léto bude v BeFitu jako každý rok nabité, máte se na co těšit.

Odkaz na výhodné členství zde: BeFit léto 

Přes léto je spousta akcí a grilovaček, je nějaký tip, aby nás nezlákali klobásky, a abychom nepřibrali?

Grilovačka se rozhodně nemusí rovnat slovu „prasárna“. Naopak, pokud vybíráme správné potraviny a vyvarujeme se příliš tučným pokrmům (klobásky, buřty, krkovice, špek aj.), může být grilování ukázkovou večeří plnou bílkovin a vlákniny. Důležité je, abychom si vše připravili sami, z čerstvých a zdravých surovin, v potřebném množství bez zbytečného „obžérství“ a především negrilovali úplně hladoví s myšlenkou, že jsme vlastně naposledy jedli před šesti hodinami. Zdravější varianty nemusí zůstávat pouze u kuřete či krůtího masa. Fantazii se meze nekladou – zeleninové špízy, grilované žampiony, kukuřice, vajíčka, domácí hamburgery, zdravé bramboráky, masové roládky aj. Na stole by zároveň nikdy neměla chybět zelenina a všechny koupené dresinky lze vždy nahradit domácími dipy. Pokud grilujeme ve večerních hodinách, měli bychom ubírat množství pečiva.

Co obecně přes léto jíst, abychom zůstali fit?

I v létě platí hlavní zásady zdravého stravování – jíst pravidelně, v malých porcích, zdravě, pestře, vyváženě, nejíst po nocích a nebýt líní si pokrmy připravit. V létě máme navíc možnost konzumovat tolik druhů čerstvého ovoce i zeleniny, že je snad až zbytečné tyto důležité složky denní stravy připomínat. Doporučuji se vyvarovat smetanovým zmrzlinám i slazeným nápojům a raději si připravit domácí.

Pozor dejte především na alkohol, který skutečně představuje kalorickou bombu a v létě ho obvykle konzumujeme mnohem častěji, navíc v podobě přeslazených drinků. Bezpochyby u bazénu chutná lépe orosené ovocné pivo, ale i voda s čerstvým ovocem, ledem a bylinkami uspokojí naše vyprahlé chuťové pohárky.

Samozřejmě jsme jenom lidi a každý občas zhřeší, proto je důležité každý hřích vždy a řádně vykompenzovat a nezapomenout, že vyplavenými endorfiny si člověk léto vychutná ještě víc!

Je ve fitness více lidí po prázdninách nebo po Vánocích?

Z vlastní zkušenosti bych řekla, že spíše po Vánocích, přestože i podzim nese silné měsíce. Předsevzetí a kila cukroví přeci jenom udělají své. Zároveň do fitness center přichází v tomto období i lidé, kteří obvykle necvičí, ale jednoduše chtějí nabrané kilogramy jen rychle shodit.

Jaký druh sportu bys pro dívku, která chce zhubnout, doporučovala?

Každý pohyb se počítá, tudíž pokud člověk nemá nějaké zdravotní problémy, lze doporučit jakýkoliv aerobní pohyb (kolo, brusle, běh, rychlá chůze aj.). Rozhodně by se mělo zařadit také komplexní posilování celého těla (ne se soustředit jen na problémové partie), jelikož motorem těla i celého metabolismu je pouze sval.

Velmi populární a efektivní jsou intervalové tréninky, které nejenom tvarují a zpevňují postavu, ale především zrychlují metabolismus a podporují spalování i kardiovaskulární systém. I ve sportu a jakémkoli jiném tréninku hraje důležitou roli pestrost. Každý pohyb by se měl střídat, aby tělo dostávalo neustálé impulzy a na změny mohlo účinně reagovat. Bezpochyby je také důležité, aby si člověk zvolil sport, který ho baví a naplňuje. V opačném případě u cvičení dlouho nevydrží…

A co vy? Zvládnete to přes léto?

Redakce

 

Odpovědět

*