Nemáte rádi maso? Zkuste sóju!

sojaDnes existuje přes deset tisíc druhů sóji, ale stále se neví, který národ ji ,,objevil.“ Tato bobovitá rostlina roste jeden rok. Podle staré čínské legendy z ní lze připravit 999 pokrmů nejrůznějších chutí.

V čem je prospěšná?

Je zdrojem vápníku, draslíku, manganu a železa, proto je doporučována při revmatických onemocněních, dně, osteoporóze, pálení žáhy a ekzémech. Vysoký podíl vitaminů B a hořčíku příznivě ovlivňuje nervovou soustavu. Nahrazení masa sójou blahodárně působí při neurózách a depresích. Tvrzení, že luštěniny obvykle obsahují 21 až 25 % bílkovin, neplatí pro sóju. Ta v sobě skrývá 40, někdy i 60 % bílkovin. Navíc, bílkoviny v ní obsažené nám v mnohém dokáží nahradit i živočišné proteiny. Tím, že obsahuje až 23 % oleje, si významem nezadá s rostlinami pěstovanými výlučně pro olej.

Sójová strava je velmi vhodná při onemocněních trávicího ústrojí – jater, žlučníku, žaludku, slinivky a střev. Působí preventivně proti žlučovým kamenům. Díky vláknině konzumace sóji odstraňuje zácpu a působí i proti hemeroidům a střevním vychlípeninám. Sója a výrobky z ní se uplatňují i při léčbě celiakie. Díky vysokému obsahu bílkovin a vápníku jsou produkty ze sóji plnohodnotnou náhražkou mléčných výrobků, což mohou využít lidé, kteří jsou alergičtí na mléčnou laktózu.

V jakých podobách ji konzumovat?

Využití v kuchyni najdou nejen boby, ale i sójové mléko, maso, sýr zvaný tofu, paštiky, sójová mouka apod. Například sójové mléko nahrazuje mléko kravské u těch, kdo nesnášejí laktózu nebo bílkovinu kravského mléka, což je důležité hlavně u malých dětí, pro něž jsou bílkoviny nepostradatelné. Může se však stát, že zvláště kojenci budou alergicky reagovat i na mléko sójové. Sójové mléko vzniká namáčením sójových bobů ve vodě. Můžete jej ochutit medem, vanilkou nebo skořicí.

Sójová mouka nemá vlastnosti obilné mouky. Jde o prášek, svými vlastnostmi a výživností podobný spíše kakaovému extraktu. Proto se doporučuje přidávat pravidelně do kilogramu pšeničné mouky jednu až dvě lžíce té sójové. Pečivo pak nejenže získá pěknou barvu a je kypré, ale je i z hlediska výživy hodnotnější. Sójová mouka je významným zdrojem fytoestrogenů. Vyrábí se z rozmačkaných nebo pražených bobů.

Zkuste ji. Možná zachutná i jedlíkům masa.

Zdroj: red.

Odpovědět

*