Stravování před a po cvičení

beFit-SMALLZdravé stravování, foodstyling, fitness a pravidelné cvičení se v dnešní době stále více dostávají do popředí. Není se čemu divit, jelikož mnoho z nás je „obětí“ sedavého zaměstnání, auta, výtahu… Na rozdíl od našich dědů, pro které bylo posezení odpočinkem, protože celý den pracovali, pro nás se sezení stává prokletím.  A právě proto dnes mnoho lidí chodí cvičit. Cvičením totiž lidé bojují s kily vzniklými sezením a následně se cvičení stává odpočinkem, kterým bývalo sezení.

Co však jíst před tréninkem a po něm, aby výkon byl co nejefektivnější? Už několik hodin před cvičením nejíte, aby se Vám lépe hýbalo, a nic k jídlu si nedáte ani po sportu, protože nechcete nabrat to, co jste pracně vypotili? Všechno špatně! Riskujete zdraví a paradoxně i další kila nadváhy.

Když půjdu cvičit úplně hladový, spálím mnohem více tuků – naprostý omyl. Pravdou je, že čím hladovější budu, tím dříve se mi udělá špatně. K tomu, abychom měli dostatek energie během cvičení a neměli po tréninku příliš velký hlad, je důležité jíst správně již od začátku dne, který musíme odstartovat vydatnou a zdravou snídaní. Dále musíme jíst během celého dne v pravidelných intervalech každé 2–3 hodiny. Pokud každý náš pokrm bude špatný (příliš nezdravých tuků, málo sacharidů, nedostatek energetického příjmu, přejídání aj.), bude špatné i naše cvičení. Tělo nám přílišným zadýcháním, svalovou křečí či nevolností jasně dá najevo, že něco není dobře, a trénink je tak naprosto neefektivní.

Před cvičením se rozhodně najezte

Náš organismus vždy pálí cukry i tuky zároveň. Před cvičením se najíst musíme, aby tělo fungovalo tak, jak má, a nebralo si zásoby z našich svalů. Nejvhodnější je menší a dobře stravitelné jídlo obsahující převážně sacharidy a méně bílkovin a tuků (vločky a sušené ovoce s jogurtem, knekebrot se šunkou, celozrnný toustík, domácí mysli tyčinka, ovoce a pufovaný celozrnný chlebíček, lehce stravitelný koktejl aj.).

Chcete-li redukovat váhu, je důležité jíst poslední jídlo nejpozději hodinu před cvičením, abychom nezatížili trávicí systém a spalovala se energii ze zásobních forem, tedy z tukové tkáně. Energeticky vydatné a tučné jídlo zvyšuje průtok krve v trávicím traktu, a tak se snižuje množství krve dodávané do svalů, tudíž účinnost cvičení stagnuje.

Během cvičení je nezbytně nutné doplňovat pitný režim. Bohatě stačí čistá pramenitá voda. Na trhu samozřejmě existuje mnoho iontových, aminokyselinových a karnitinových nápojů, které Vašemu výkonu dodávají energii, ale volte raději tekutiny s menším obsahem cukru, protože případná zvýšená hladina glukózy v krvi našemu tělu při cvičení vůbec neprospívá.

Po cvičení regenerujte

Po cvičení musí tělo zregenerovat a uvést se po strečinku do stavu normálu. Ihned po výkonu, jak aerobním, tak silovém, je potřeba tělu dodat ztracené cukry v podobě jednoduchých sacharidů (kousek ovoce, fresh, sacharidový či syrovátkový nápoj aj.). Sacharidy se po cvičení stanou zdrojem energie pro svaly. Do dvou hodin je pak nutné dopřát tělu jídlo bohaté na bílkoviny, které napomůže lepší regeneraci a tvorbě svalové hmoty. Pokud cvičíte dopoledne, rozhodně v tomto pokrmu (dopolední i odpolední svačina, oběd) nevynechávejte sacharidy a zdravé tuky; pokud je však pokrm večeří a vy chcete redukovat váhu, měli byste množství sacharidů i tuků ubírat a zasytit se především bílkovinami.

Mnohokrát nastává i situace, že člověk večeří před cvičením. V tomto případě nezapomeňte do večeře zařadit i sacharidy, které jsou ke sportovnímu výkonu nezbytně nutné. Po cvičení opět doplníme malé množství jednoduchých cukrů a zařadíme druhou malou bílkovinovou večeři (tuňák, tvaroh, noční protein aj.). Nezapomínejte, že večeříme minimálně 2 hodiny před spaním, ale na druhé straně nesmíme jít spát hladoví. Když si totiž vyčerpáme zdroje cukru, které zásobují mozek i centrální nervový systém, a půjdeme spát bez doplnění těchto zásob, projeví se tyto nedostatky přerušovaným a nekvalitním spánkem. Ráno se probudíme ještě vyčerpanější, než jsme byli včera.

Autor: Kateřina Váchová, Befit energy klub

Zdroj: red.

Odpovědět

*